Een eerste kennismaking met het paradijselijke Coronie

Voor we onze avonturen en ontdekkingen hier delen zullen we ons eerst even voorstellen. Wij zijn Zoë en Kiara, beide studenten architectuur en Manou en Chiara, studenten stedenbouw. Samen zullen wij onderzoek doen in het district Coronie dat te maken heeft met de uitbreiding van de Oost-west verbinding en de impact hiervan op verschillende vlakken. Ons basiskamp is in Paramaribo samen met de groep van de centrale markt maar elke week verblijven we ook voor enkele dagen in Coronie in ons eigen paradijselijk verblijf. We krijgen de mogelijkheid om te overnachten in het mooie gebouw van de pastorie (op de foto te zien) in Mary’s hope.

Team Coronie

Na een paar dagen Paramaribo verkend te hebben met z'n allen, vertrok team Moengo naar hun verblijf en lagen onze eerste afspraken met verschillende belangrijke contactpersonen vast. Deze gesprekken hebben ons al veel wijzer gemaakt en vormen een eerste belangrijke stap in ons onderzoek. Tussen deze gesprekken door en het neerpennen ervan, sporten we ook vaak samen en chillen we uiteraard aan het mooie zwembad.

Ons eerste weekend in Suriname is gepasseerd. We zijn al enkele lekkere restaurants gaan uittesten en een drankje gaan drinken op de Waka Pasi, dit is de ‘place to be’ in het weekend. Op zaterdag gingen we naar een huisfeest georganiseerd door Su4you en leerden we andere studenten kennen uit Nederland en België.

Maandag is Zoë aangekomen, de groep is vanaf nu compleet. We lieten haar al een beetje kennismaken met de stad al was het weer op dat moment niet ideaal. Vervolgens gingen we op onderzoek in de bibliotheek van Adekus naar interessante literatuur. Dinsdag pakten we onze spullen want woensdagochtend zouden we opgehaald worden door meneer E. voor ons eerste bezoek aan Coronie.

Ons ontbijt was van korte duur want meneer E. was goed op tijd om ons op te pikken. Tijdens een aangename rit richting de pastorie reden we voor het eerst over ‘ons onderzoek’ namelijk de welbekende Oost-West verbinding. Zo zagen we meteen een duidelijk verschil tussen delen van de weg die al vernieuwd zijn en het oude hobbelige deel in het bewoonde Coronie. Wanneer aangekomen werden we vriendelijk ontvangen door mevrouw V. De veeele palmbomen en het prachtige uitzicht vanaf ons balkon gaf meteen een paradijselijk vakantiegevoel, het weer was er ook prachtig.

We waren benieuwd dus we legden onze spullen in de kamers en gingen al snel op verkenning doorheen het district, onze eerste stop was bij eethuis Amélia voor een lekker middagmaal. We vingen meteen de vriendelijke en familiale sfeer op tijdens onze wandeling over de hoofdweg, het is voor de bevolking daar dan ook opvallend dat wij op bezoek zijn. Na het zeer lekkere eten liepen we verder en sloegen we af richting de dijk, daar zijn we even gaan uitwaaien en gaan genieten van frisse zeelucht. Onze eerste indruk van Coronie is al zeer positief.

De volgende dag aten we een lekker ontbijtje op het mooie terras. Daarna waren we uitgenodigd bij de districtscommissaris voor een gesprek, die ons met open armen ontving. Hij maakte ons bekend met de gewoontes en het verhaal over zijn district. In de namiddag zijn we op pad gegaan om belangrijke plekken te fotograferen en de verschillende functies op kaart aan te duiden zodat we een gedetailleerde en overzichtelijke kaart kunnen maken. Het klimaat is hier anders dan in de stad, warm en vochtig, het was dus af en toe goed zweten en (oeps) ook verbranden.

De volgende dag zouden we terug richting Paramaribo keren maar we kregen het nieuws te horen dat er staking ging plaatsvinden. Hierdoor reed er maar 1 bus terug en die was om 5u ’s morgens, lekker vroeg opstaan dus. Na een iets of wat onaangename busrit van meer dan 2u waren we blij terug aan te komen bij de rest en ook team Moengo was weer gearriveerd, full house. Klaar om samen van het weekend te genieten.

Jammer genoeg escaleerde de staking naar rellen en protesten tegen de overheid in het centrum. Hierdoor werden we geadviseerd om binnen te blijven en ging alles voor het hele weekend dicht. Dit was vervelend omdat we niets meer van eten in huis hadden, het avondeten werd dan maar toast met ei. Gelukkig hadden we de volgende dag een uitstap gepland via Su4you, samen met nog 150 andere studenten trokken we de stad uit naar een resort waar we konden zwemmen en aten we lekkere BBQ. Zondag was de onrust een beetje gaan liggen en zijn we nog allemaal samen op restaurant kunnen gaan voor team Moengo weer vertrok. We noemden het een pre-birthday dinner voor Zoë en toch een mooie afsluiter van ons tweede weekend hier.