eerste verkenning

Fawaka iedereen!

Ondertussen zijn we al een kleine week in Paramaribo! Na een lange vlucht zijn we op zijn Surinaams aangekomen op het vliegveld, waar we een dik uur hebben gewacht aan de immigratiepost voor het checken van ons visum. Eens goed en wel aangekomen in ons huisje, kon het avontuur beginnen. De eerste dagen hebben we vooral wat praktische zaken geregeld en de stad verkent, maar dankzij lekkere lunches en diners wisten we al meteen dat we hier een interessante en leuke tijd zullen meemaken. We vlogen er meteen in met een eerste bezoek aan de Centrale Markthal. We herkende de problematieken van de vorige onderzoeken maar waren nog steeds verrast van de grootte van de hal en de verschillende hinderpalen die we tegenkwamen. We bezochten de markt wat later op de dag waardoor een groot deel al was opgeruimd. Hierdoor konden we zien hoe het afval in het midden van het gangpad werd verzameld en er geen aandacht is naar sorteren, maar we hebben zeker nog niet alles van de markt gezien.

Donderdag hadden we afgesproken met onze lokale promotoren op de universiteit van Suriname Anton de Kom Universiteit (Adekus). De universiteit is een groot domein met verschillende gebouwen waardoor het even zoeken was naar de vergaderruimte waar we hadden afgesproken. Onderweg naar de vergaderzaal zijn we enkele handige faciliteiten tegengekomen zoals de bibliotheek en een plek om te printen. We hebben niet alleen gesproken met onze promotoren, ook hebben we enkele andere docenten gesproken die een interessante inbreng hadden. De professor en hydroloog Naipal heeft ons wat meer kunnen vertellen over de mangroves en de problematieken rond water en milieu in Paramaribo. Al bij al was het zeer interessant om de universiteit te bezoeken en hun te leren kennen tijdens een boeiend gesprek dat meer dan twee uur duurde. Deze eerste interactie bracht veel verduidelijking en input. Zo konden we beginnen met het contacteren van de markmeester, voorzitter van de belangengroep en Districtscommissaris om onze eerste gesprekken in te plannen.

Floor is deze week al gestart met haar stage waardoor Emelie nog eens een uitje kon doen naar de Centrale markt samen met Marien van team Latour om groenten en fruit te kopen en nog wat foto’s te maken.

Op zondag is de Centrale Markt gesloten maar zijn er heel wat andere markten in Paramaribo te vinden. Zo bezochten we twee zondagsmarkten om inzicht te krijgen in de verschillende types van markten in Paramaribo en deze onderling te vergelijken. Eerst bezochten we de Javaanse zondagsmarkt Saoenah, een gezellige rustige markt waar we hebben genoten van overheerlijke Bara (gekruid deeg dat gefrituurd wordt) en pittige kipsaté met een speciaal sausje. Daarna gingen we door naar de Tourtonne markt, ook wel de vlooienmarkt genoemd, hierbij stonden er verschillende kraampjes verspreid langs de drukke Toutonnelaan. We hebben het weekend afgesloten met een plonsje in het zwembad en een office avondje in de zon. Zo konden we de komende weken nog wat verder voorbereiden en nog wat lees- en schrijfwerk inhalen.