Fawaka

Fawaka? Heel goed!

Het vertrek begon al meteen goed met Renate die een véél te zware koffer meehad, maar na wat gepuzzel is alles toch nog mee geraakt.

Na een lange vlucht met een uurtje vertraging, veel gezonde stress en nieuwe vriendschappen kon het avontuur eindelijk beginnen.

Er stond alvast een leuk busje klaar om ons naar onze uitvalsbasis in Paramaribo te brengen. De eerste drie dagen hebben we hier met de gehele groep verbleven om Paramaribo te verkennen.

We kwamen later dan verwacht aan bij het huisje en waren aangenaam verrast. De kamers werden verdeeld en we voelden ons al meteen thuis. Veel energie hadden we niet meer en onze maag begon te knorren, dus we gingen zo snel mogelijk opzoek naar de dichtst bijzijnde take-away. We kwamen terecht bij een afhaalchinees. We bestelden iets te enthousiast waardoor we hier nog  3 dagen van konden smullen. Met een goed gevulde maag kropen we ons bedje in.

Door de jetlag waren we al vroeg uit de veren en meteen 10 muggenbeten rijker. We gingen naar de Chinese supermarkt om de hoek, voor een eerste ontbijt en wc-papier.

Op de middag hadden we onze eerste afspraak met Marciano op de Anton de Kom Universiteit van Paramaribo. We bestelden voor het eerst een taxi en kregen onderweg al meteen te maken met een hevige regenbui.

De eerste ontmoeting met Marciano heeft ons al meteen een grote stap vooruit geholpen. Hij gaf ons verschillende contactpersonen, waardoor de eerste afspraken vastgelegd konden worden.

Hierna besloten we inkopen te doen in de grote internationale choi’s supermarkt, waar we een beetje overwhelmed waren van de vele herkenbare colruyt producten.

Omdat we hoorden dat Rum hier een specialiteit is, namen we een flesje mee. Helaas zonder munt, maar met veel limoenen maakten we lekkere geïmproviseerde moijto’s. Voetjes in het zwembad, cocktail in de hand en snackjes erbij lieten we de eerste indrukken bezinken.

Omdat de groep van Moengo op donderdag vertrekt, besloten we om samen gezellig op restaurant te gaan. We vonden een leuke tent bij de palmentuin, waar we kennismaakten met de Surinaamse keuken.

De volgende dag trokken we naar de Centrale markt voor wat lokale groenten en fruit. We merkten hier meteen een andere sfeer waardoor we iets minder op ons gemak waren. De chaos en het veel nageroep heeft gezorgd voor een eerste cultuurshock. We hebben al bij al wel kunnen genieten van de markt en lekkere groenten en lokale fruitjes ontdekt en mee naar huis genomen.

’s Avonds hebben we voor het eerst lekker gekookt en afscheid genomen van de Moengo groep.

Met veel goesting kijken we uit naar de volgende dagen en beginnen we aan ons onderzoek.

Voor meer foto’s en spam volg ons zeker op ons instagram-account ‘ISTT_SURINAME’.

Groetjes van iedereen! Sribi Switi!