Op verkenning met Team Coronie

Frederiksdorp

Op maandag 27 februari gingen we voor het eerst op uitstap. Samen met team Centrale Markt, team Moengo en team Coronie (wij, niet te vergeten) spraken we om 10 uur af aan de Leonsberg om vervolgens een bootje te pakken richting Fort New Amsterdam. Onze gids Ro kwam vol enthousiasme met zijn K3 playlist aangereden om ons gedurende de hele dag rond te leiden.

Ro vertelde ons wat over het koloniale verleden en in het openlucht museum op Fort New Amsterdam konden we ons verder inlezen. Onderweg naar Frederiksdorp hadden we het geluk enkele dolfijnen te spotten! Helaas waren ze te snel waardoor we ze niet konden vastleggen op foto.

Op Frederiksdorp ging Ro verder en doken we volledig terug de geschiedenis in. In het verhalenmuseum, opgestart door Ro en co, lazen we verhalen over de geschiedenis en de natuur in Suriname. Hierna volgde een Boni trail tocht, waarbij we al wandelend door de jungle luisterden naar de vreselijke geschiedenis over de slavernij in Suriname.

Na wat ontspanning aan het zwembad met een overspoeling aan baka bana, namen we een bootje naar familie D. Hier kregen we een heerlijke Surinaamse maaltijd (Roti) voorgeschoteld. Zo werd ons maagje goed gevuld en waren we klaar voor de laatste activiteit van de dag: een kaaimannen zoektocht doorheen de lokale zwamp.

Onze gids haalde een kaaiman uit het water met zijn hand en gaf hem zo door aan ons voor een foto. Duizenden muggenbeten later vaarden we terug aan bij Leonsberg om van hieruit weer naar huis te gaan.

Terug aan het werk!!

De volgende dag was het weer tijd om voor school te werken. We bereidden ons volgend bezoek aan Coronie volop voor.

Op donderdag vertrokken we weer naar Coronie. Om 12u30 namen we de Coronie-bus terug naar ons paradijsje.

Eens in Coronie aangekomen gingen we meteen op pad om de waterhuishouding in kaart te brengen. De kaart die we uit Qgis haalden was nog niet volledig up-to-date en heel veel waterwegen staan hier nog niet op de kaart. Het viel ons ook op dat de huizen in de straten parallel aan de Oost-Westverbinding allemaal omringd zijn door water. Een opvallend verschil met de woningen aan de Oost-Westverbinding dus.

De volgende dag gingen we weer op stap in Coronie. Dit keer om de lokale economie volledig in kaart te brengen. We gingen letterlijk van deur tot deur (lees: kraam tot kraam) om aan iedereen te vragen wat zij produceren en verkopen. Met andere woorden: hoe zij hun boterham verdienen. In totaal telden we zo’n 40-tal kraampjes. De bewoners zijn heel trots op hun productie. We werden meermaals uitgenodigd in hun tuin om hun eigen plantages te bewonderen en ook te proeven. Ook andere voorzieningen zoals winkels, de carwash en het tankstation brachten we in kaart.

Ook lieten we enkele ontwerpen voor de Oost-Westverbinding aan de bewoners zien met de vraag welke hun het meeste aansprak. Hier kwam boeiende feedback op terug en het valt op dat ze enthousiast waren over onze ontwerpen.

De volgende ochtend werden we wakker met een stralend zonnetje. Het was zaterdag en we hadden heel veel zin om het leven op zaterdag in Coronie eens mee te maken. We zouden de bus terug naar de stad nemen om 14u, maar ervoor installeerden we ons op het Tata Collin plein om hier een verkeerstelling te doen. We merkten meteen dat er veel meer te beleven was op zaterdag. Luide muziek op het plein, veel passage, veel hangjongeren, maar ook veel toeristen. Ondertussen kennen de Coronianen ons al en komen ze een praatje doen met ons.

Na inspanning komt ontspanning

Enkele uren later namen we de bus terug naar de stad want ’s avonds namen we een impulsieve beslissing: een Surinaams concert/festival bijwonen. Als headline Frenna, een heel bekende Nederlands-Surinaamse artiest. Veel Surinamers hadden hier een lange tijd naar uitgekeken en dat merkten we zeker en vast aan al hun enthousiasme op de dansvloer.

Zondag was het weer tijd voor een volgende uitstap: Seliba glamping. Samen met team Centrale Markt en team Coronie (+ Niels, vriend van Viktoria) vertrokken we zondagochtend naar de River Glamping. Door een kleine miscommunicatie kregen niet alleen Niels en Viktoria een romantisch aangeklede tent met een flesje bubbels, maar ook wij.

Het waren twee dagen waar we heel hard genoten hebben van de ongelofelijk mooie natuur en omgeving. Even een escape uit de drukte van de stad. Het binnenlandse gebied aan de Suriname rivier had geen bereik, dit stimuleerde iedereen nog meer van onze momenten samen te genieten. ’s Avonds maakten we een tocht door de jungle en spotten we enkele dieren zoals de skeletton spider (ieeek), enkele slangen en vele kikkers.

's Ochtends stonden we op voor een mooie zonsopkomst en hoorden we op de achtergrond het geluid van brulapen.

Terug van deze twee dagen lekker ontspannen, is het weer tijd om erin te vliegen voor ons onderzoek! Tot snel voor onze volgende avonturen!