Recap - Team Coronie

Zes dagen in één blogpost

Na enkele dagen acclimatiseren in de Prinsessestraat te Paramaribo hebben we eindelijk gevonden hoe we deze blogs het wereldwijde web in kunnen sturen. Vergeet eerst zeker niet de vorige blogpost door te nemen om ons, Team Coronie, te leren kennen.

Eenmaal aangekomen op Zanderij, de luchthaven van Paramaribo, namen we de taxi richting de Prinsessestraat waar we zullen verblijven de komende periode. We maakten vrij snel kennis met de 'wildlife' in Suriname. Zo vloog er een reuze vleermuis (denken we) onze taxi binnen, tegen Marco's hoofd en hij knuppelde de vleermuis vervolgens richting Ramy waarop onze taxichauffeur Ritus ook lichtjes begon te panikeren en afweek van de baan (gebeurt wel vaker hier op de weg). Gelukkig vloog de vleermuis vrijwillig terug de taxi uit en hebben we dit eerste akkefietje overleefd. Het eerste maar zeker niet het laatste. Klaar voor onze eerste nacht in Casa Nova...

De volgende dag trokken we richting de supermarkt voor onze eerste inkopen. Na het ontbijt, exclusief messen, gingen we de stad in om deze te ontdekken. Na kilometers wandelen, op zoek naar een supermarkt die messen verkocht, hebben we deze eindelijk gevonden (shout-out naar Amada Shopping). Vijftien kilometer later en volledig uitgedroogd gingen we iets drinken in ons nieuw stamcafé Zus&Zo.

Groepsfoto aan de I love SU sign.

Op donderdag hadden we in de ochtend een meeting met drie actoren van het Bisdom in Suriname. Hierna gingen we opnieuw naar Zus&Zo voor de lunch en fietsen te huren voor onze periode hier in Paramaribo. 's Avonds werden we uitgenodigd door team Paramaribo-Noord voor een gezellig diner. We aten Mexicaanse fajita's van chef-kok Thomas en leerden elkaar beter kennen. Eenmaal thuis werden we opnieuw verrast door Surinaamse wildlife. Inmiddels is Meau, de gekko, ons huisdier in Casa Nova. Vernoemd naar de zangeres van 'Dat heb je gedaan'. Op dag drie na aankomst waren we genoodzaakt een antigeentest af te nemen in Suriname. Als beloning van ons negatief resultaat aten we een stuk taart in de Tulip.

Blije gezichten in de Palmentuin.

Zaterdag hebben we onze fietsen aan een stevige test onderworpen. Na een stevig ontbijt fietsten we naar één van de aanlegstijgers in Paramaribo. We hijsten onze fietsen in een korjaalboot (lokale boot) en staken de Suriname rivier over naar Meerzorg. Ten oosten van de Suriname rivier bevinden zich heel wat koffie en cacao plantages. Ons initiële plan was om heel wat van deze plantages te verkennen diezelfde dag, maar dat was naast de Surinaamse wegen gerekend. De hobbelige paden zorgden voor heel wat enterntainment maar vertraagden ook onze reis, the suriname way of doing it. We fietsten naar plantage peperpot waar we het nieuwe natuurreservaat bezochten. Naast aapjes, gekkos, hagedissen, wilde paarden & koeien, etc. zagen we vanop de vogelspottoren ook roofvogels rondzweven. Na deze vermoeiende dag gingen we met het andere team richting het epicentrum van Paramaribo. We kozen een gezellig restaurantje en na het eten trokken we dieper de nacht in. Dit was zonder de avondklok gerekend.

Vogels spotten in de toren. @PEPERPOT

Gisteren kuierden we de Tourtonnemarkt af en scoorden wat mini-bananen. In de namiddag gaven we bezoek aan de plaatselijke Zoo. Hierna maakten we net als team Paramaribo-Noord kennis met Chico, een man die van vele markten thuis is.

Vandaag hadden we in de vroege ochtend een afspraak met heer Fokke van de Stichting Gebouwd Erfgoed Suriname. Het was een heel verrijkende meeting waarin we meer bijleerden over een aantal aspecten die nauw gelegen zijn aan ons herbestemmingsproject te Coronie. Na onze afspraak keerden we terug richting ons verblijf waar we de laatste administratieve zaken regelden omtrent onze buitenlandse stage. In de namiddag namen we een taxi richting Anton de Kom Universiteit waar we afgesproken hadden met Marciano Dasai, een docent aan deze Universiteit. Hij leerde ons de Universiteit kennen en vertelde ons over een aantal sociale aspecten waar zeker rekening mee gehouden moeten worden tijdens ons onderzoek in Coronie. Hierna keerden we terug richting ons verblijf en kookten we een lekkere rijstmaaltijd met kip en curry.

Vind het aapje en maak kans op €1.